Med e-faktura sparar du både på pappersresurser och egen tid. Du får dina räkningar samlade i internetbanken, vilket ger dig kontroll och överblick över obetalda och betalda räkningar.
Ta emot och betala e-fakturor
När du har anmält att du vill ta emot e-faktura från ett företag skickas räkningen till din app och/eller internetbank. Alla uppgifter som OCR-nummer, betalningsdag och belopp är ifyllda i förväg och kan inte bli fel.
När du har en obetald e-faktura visas informationen "E-faktura att betala" på startsidan. Här kan du se alla inkomna fakturor tills du har betalat dem.
För att betala räkningen väljer du bara konto och godkänner betalningen. Betalningsdatum och belopp kan du ändra om du vill. Banken bevakar betalningen som vanligt och mottagaren får pengarna den dag som står i betalningen (förfallodagen).
På e-fakturan kan du också få länkar till information från det företag som har skickat fakturan till dig.
Dina e-fakturor sparas under Historiska betalningar/överföringar i upp till 18 månader.
Om du vill kan du få en "påminnelse" via SMS eller e-post varje gång det kommer in en ny e-faktura till din internetbank. Anmäl dig till bevakningstjänsten i internetbanken under Startsida/Övriga tjänster/Hantera notisinställning/Välj sedan e-faktura.
Autobetalning av e-faktura
När du väljer autobetalning kommer e-fakturan att visas i "Dokument" i din internetbank men fakturans belopp betalas utan att du behöver godkänna varje betalning. Du kan ändra eller ta bort betalningen fram till uttagsdatum om du så önskar.
Gå till Startsida/Betala och överföra/E-faktura/Lägg till mottagare e-faktura
Följ instruktionerna på skärmen
Du kan också anmäla dig till e-faktura när du betalat dina räkningar i internetbanken. Där får du upp en lista av företag som du just betalat och som kan skicka e-faktura till dig. Nästa gång får du en e-faktura från företaget direkt till din internetbank.
e-faktura är samma sak som en vanlig pappersfaktura fast den skickas elektroniskt till internetbanken istället för på papper hem i brevlådan.
Fakturan ser ut på nästan samma sätt som pappersfakturan. Ofta innehåller den mer information eftersom det finns plats för länkar på fakturan till information på företagets hemsida.
För att anmäla dig till e-faktura måste du ha internetbanken eller appen. Du anmäler dig till e-faktura under Betala och överföra - e-faktura - Lägg till mottagare. Du behöver vara inloggad med Bank-ID eller säkerhetsdosa i internetbanken för att kunna anmäla dig till e-faktura.
När du får en e-faktura får du ett meddelande om det på startsidan i internetbanken och appen. Klicka på meddelandet för att komma till e-fakturan.
Du kan också gå in via menyn: Betala och överföra - e-faktura för att se en översikt över dina inkomna e-fakturor.
För att avanmäla en e-faktura går du in under Betala och överföra - e-faktura. Klicka på betalningsmottagaren som du önskar avanmäla och klicka sedan på knappen Ta bort.
Här hittar du flera av de stora rikstäckande företagen och flera lokala företag som till exempel kommuner, energibolag, bostadsbolag med mera.
Oftast inte, men det beror på vilka regler företaget har. Prova att anmäla dig, om du inte kan få e-faktura får du vanligen ett meddelande direkt på skärmen.
När du får en avisering om e-faktura kan du klicka på fakturan för att se den i sin helhet.
Under Betala och överföra - Historiska betalningar/överföringar.
Ja, det går att skriva ut en e-faktura. Använd Visa och därefter skrivarfunktionen i webbrowsern eller pdf-läsaren. Fakturan är tillgänglig i internetbanken i 18 månader.
Ta kontakt med företaget som skickat fakturan för att rätta det som är fel, det vill säga gör precis på samma sätt som om du fått en pappersfaktura.
Kontakta företaget som skulle skicka fakturan och be dem felsöka.
När du har anmält till e-faktura kommer du att se avsändaren i översikten när du har tagit emot din första e-faktura.
Du kan se om du har betalt en e-faktura under Betala och överföra - Historiska betalningar/överföringar. En betalning ligger kvar i historiken i 18 månader.
Fram tills betalningsdagen kan du avbryta betalningen för e-fakturan. Då går du in på Betala och överföra - Framtida betalningar/överföringar, klickar på betalningen som du vill ta bort eller ändra och väljer Ta bort eller Ändra.
Vill du ändra konto för e-faktura behöver du gå in och ta bort e-fakturamottagaren och sedan ansluta på nytt med det nya kontot.
När du trycker på knappen Visa öppnas e-fakturan i ett nytt fönster. Har du en pop-up blockerare behöver du tillåta pop-up-fönstret för att kunna se det nya fönstret med e-fakturan.
För att kunna anmäla dig till e-faktura behöver du vara ansluten till tjänsten internetbetalning. Med tjänsten internetbetalning kan du betala räkningar via din internetbank. Anslut dig till tjänsten under Betala och överföra - e-faktura - Lägg till mottagare.
Vanligtvis kommer det ett felmeddelande på skärmen att till exempel avtal saknas med företaget. Om anmälan går iväg och företaget ändå inte accepterar anmälan ansvarar företaget för att meddela dig.
Vi använder nödvändiga cookies eller liknande tekniker för att webbplatsen ska fungera för dig. Det finns även cookies du kan välja som förbättrar din upplevelse:
Funktioner, prestanda och statistik
Relevant marknadsföring
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Cookie-inställningar
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen. Så hanterar vi cookies