Person i politiskt utsatt ställning (PEP)
Av säkerhetsskäl behöver vi veta om du är, eller har varit, en person i politiskt utsatt ställning (PEP) eller om du är familjemedlem eller medarbetare till en sådan person.
Har du undrat över varför vi ställer frågor till dig? Det är Lagen om penningtvätt som ställer krav på det. Svaren hjälper oss att bedöma risken för att utnyttjas för penningtvätt och terrorismfinansiering. Med en god kundkännedom kan vi bidra till att minska problemen.
Här är exempel på frågor som vi ställer till dig utifrån Lagen om penningtvätt: Hur mycket pengar du planerar att sätta in på dina konton hos oss, hur mycket pengar du planerar att skicka till konton utomlands och i vilket land du har din skattehemvist.
Alla våra kunder får frågorna. Svaren behandlas konfidentiellt och omfattas av banksekretessen.
Ett sätt att få in aktuell information om dig, och andra kunder, är att vi ställer frågor i appen och internetbanken. Där får du en uppmaning att svara på frågorna direkt vid inloggning.
Ett annat sätt är att vi ställer frågor via brev. Detta innehåller ett frågeformulär som du fyller i och skickar tillbaka till oss i svarskuvertet.
Vi behöver ställa frågor till dig när du ska bli ny kund hos oss och ibland när du ska utföra vissa typer av bankärenden.
Om vi inte får in den informationen vi frågar efter behöver vi agera på detta. Det kan till exempel innebära att ditt konto eller banktjänster spärras. Om vi inte kan få kontakt med dig för att följa upp vår affärsrelation kan uppsägning av konto med tillhörande tjänster bli aktuellt.
Om du fått frågorna i appen eller internetbanken, och inte svarar efter tre inloggningar eller inom sex veckor, kommer de att låsas. När frågorna är besvarade kan du använda appen och internetbanken som vanligt igen. Det tar bara några minuter att svara.
Syftet med penningtvättslagen är att förhindra att banker och andra finansiella aktörer utnyttjas för att tvätta pengar som till exempel kommer från brott eller för att finansiera terrorism.
Lagen ställer krav på att vi banker, och andra finansiella bolag, ska ha en god kunskap om våra kunders ekonomi och affärsrelationen med kunden. Vi som bank har också skyldighet att löpande följa upp att informationen vi har är aktuell. Därför ställer vi frågor när du besöker ett bankkontor, per brev eller i internetbanken och appen.