Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies
Lämna klagomål – så gör du
-
Inkomma med klagomål
För oss är det viktigt att du som kund är nöjd med vårt bemötande och våra produkter. Är du missnöjd är den enklaste vägen att få hjälp att kontakta oss genom att ringa 0143-75500 eller besök oss!
Om du inte är nöjd med vårt svar kan ärendet omprövas. I punkterna nedan får du reda på hur vi på bästa sätt hjälper dig med ditt ärende.
-
Överklagan av beslut
Om du efter svar ifrån oss och fortfarande inte är nöjd med det svar du fått och ytterligare vill pröva ditt ärende, kan du kontakta Vadstena Sparbanks klagomålsansvarig. Beskriv, helst skriftligt, vad du tycker är fel och vem du tidigare haft kontakt med i ditt ärende.
1.Skriv så utförligt som möjligt
2. Skicka via brev eller mail till oss
Adress till oss:
Vadstena Sparbank
Klagomålsansvarig
Box 155 592 23 VadstenaOm ditt ärende gäller försäkringsprodukter hos Swedbank Försäkring ska du vända dig till dem:
Kontaktvägar Swedbank Försäkring -
Om du fortfarande inte är nöjd
Om du efter omprövning av bankens Kundombudsman fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till nedan instanser. Du kan alltid vända dig till dessa instanser efter bankens första beslut.
Om du är företagskund kan du enbart vända dig till allmän domstol för vidare prövning.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Kungsholmstorg 5, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00ARN är en statlig myndighet vars uppgift är att opartiskt och utan kostnad pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. En anmälan till nämnden måste vara skriftlig. För att nämnden ska pröva ärendet finns vissa värde- och tidsgränser. Banken åtar sig att medverka i Allmänna reklamationsnämndens behandling av tvisten.
Konsumentvägledning
Konsumentvägledare som finns i flertalet kommuner, lämnar kostnadsfritt information och råd i hushållsekonomiska och juridiska frågor.Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon 0200-22 58 00Självständig rådgivningsbyrå, lämnar kostnadsfritt vägledning bank- och finansfrågor. Står i kontakt med klagomålsansvariga i banker och värdepappersinstitut.
Allmän domstol
Ett ärende kan alltid hänskjutas till rättslig prövning vid allmän domstol.
domstol.se
Särskild information om avtal som du som konsument ingått med banken via Internetbanken eller appen för privatpersoner
Om du har ingått ett avtal med banken via internetbanken eller appen för privatpersoner och det har uppstått en tvist - som du inte har kunnat lösa med banken - har du rätt att använda
EU:s onlineplattform för tvistlösning.I formuläret på onlineplattformen ska du uppge följande mejladress till banken: kundombudsmannen@swedbank.se.
Även om du använder onlineplattformen när det gäller klagomål/tvister med banken kommer ärendet att skickas till Allmänna reklamationsnämnden för beslut. Mer information om tvistlösning online finns på konsumenteuropa.se.
Särskild information om behandling av personuppgifter
Om du känner att dina rättigheter kring behandling av personuppgifter inte uppfylls har du rättighet att kontakta Swedbank med frågor, begäran om registerutdrag, begäran om återkallande av samtycke samt begära att få göra gällande andra rättigheter. Vill du framföra klagomål avseende behandling av Personuppgifter eller avslag på någon av tidigare begärda rättigheter kan du skriftligen kontakta Vadstena Sparbanks dataskyddsombud.Vadstena Sparbank c/o Svealand Risk och Compliance AB, Klostergatan 23, 703 61 Örebro
eller via e-mejl: gdpr@svearc.se
Mer information avseende personuppgiftsförhandling samt ytterligare kontaktvägar finns på Swedbanks hemsida och i Swedbanks Principer för Behandling av Personuppgifter. Du har också rättighet att framföra klagomål avseende behandling av Personuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten, imy.se om du anser att behandlingen av dina Personuppgifter kränker dina rättigheter och intressen enligt gällande lag.