Sparbankerna har Sveriges nöjdaste kunder!

Medals SKI Investigation

Sparbankernas dubbelseger 2024!

När kunderna får säga sitt är de lokala sparbankerna vinnare! Vadstena Sparbank är i den absoluta toppen i landet när det gäller kundnöjdhet på både privat- och företagsmarknad. Det visar SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) oberoende undersökning av hur nöjda kunderna är med bankerna.

– Fantastiskt att vi får så högt betyg av våra kunder. Vi är väldigt stolta. Det är en bekräftelse på att vi gör rätt i vårt arbete. Vi är ett fantastiskt bra gäng med väldigt engagerade medarbetare som jobbar hårt för att uppfylla kundernas höga förväntningar på oss, säger Mikael Engdahl, vd för Vadstena Sparbank.

Sparbankerna som grupp är återigen bäst i klassen. Sveriges 57 lokala sparbanker rankas högst – både av privatkunder och företagskunder. Konkurrenterna ligger flera procentenheter efter. Det framgår av den färska bankstudien Svenskt Kvalitetsindex som årligen rankar banker utifrån kundnöjdhet. Det är bankkunderna själva som svarar på frågor och sätter betyg.

– Jätteroligt att sparbankerna är vinnare! Dessutom har vi på Vadstena Sparbank fått ett betydligt högre kundbetyg än genomsnittet för sparbankerna. Vi är en av sparbankerna i landet med allra högst betyg på både privat- och företagsmarknad, säger Mikael Engdahl.

På privatmarknad har Vadstena Sparbank rentav de allra nöjdaste kunderna i landet! Den lokala Vadstenabanken toppar resultatlistan med en kundnöjdhet på över 90 procent, efter att ha ökat med fem procentenheter från föregående års undersökning. Även på företagssidan placerar sig Vadstena Sparbank i den absoluta toppen med en kundnöjdhet på 85,7 procent, efter en ökning med fem procentenheter.

– Våra främsta framgångsfaktorer är nära relationer med kunderna, samt vårt breda samhällsengagemang där vi ger tillbaka pengar till bygdens utveckling och tillväxt. Vi är angelägna om att ha en djup förståelse för lokalsamhället och våra kunders behov, med kontor dit kunderna kan gå för rådgivning i större frågor och känna trygghet samt en digital närvaro för enklare ärenden.

När Vadstena Sparbanks kunder tillfrågas om de tycker att deras bank bidrar till lokalsamhällets utveckling och tillväxt svarar 9 av 10 eller mer än 90 procent att de anser det. De tycker också att det är viktigt att kunna besöka sitt lokala bankkontor, samtidigt som de allra flesta uppger att de använder internetbanken.

– Nöjda kunder är ingen självklarhet. De måste förtjänas. Som fristående sparbank har vi inga aktieägare att ta hänsyn till, utan kan fokusera på kunderna helt och hållet. Samtidigt är det ett jätteansvar att se till att fortsätta leverera på topp och vårda kunderna på bästa sätt, säger Mikael Engdahl.

Kundnöjdhet bland privatkunder:

• Bankbranschen i genomsnitt 69,1
• Länsförsäkringar Bank 67,0
• Swedbank 65,9

För ytterligare information, kontakta: Mikael Engdahl, vd E-post: mikael.engdahl@vadstenasparbank.se