Att ställa om till hållbart – 10 tips
Många företag arbetar idag aktivt med sin miljöomställning för att göra företaget mer hållbart. Vad är de första sakerna att fokusera på? Här får du tips.
Att låta hållbarhet genomsyra bolaget är en vinst för såväl planeten som den långsiktiga lönsamheten. Men hur mäter man effekten – att man prickar rätt?
Det går sannolikt inte att låta bli att mäta sitt hållbarhetsarbete, även om det kan upplevas krångligt, säger Tomas Zimmermann, senior rådgivare på Group Sustainability på Swedbank, och utvecklar:
– I alla fall inte om du vill kommunicera att din verksamhet har en positiv påverkan på ekologi och/eller samhälle på riktigt. Väljer du att inte mäta ditt hållbarhetsarbete kan du få svårt att försvara dina påståenden, om du blir granskad och utmanad. Det kan i sin tur påverka förtroendet för organisationen negativt.
Effektmätning är en nyckel till att förstå hur du kan skapa finansiella fördelar, och samhällsnytta på samma gång, menar Tomas.
Det finns olika metoder för att mäta hållbarhet, berättar han, och tipsar om ett vägledande ramverk, baserat på internationella standarder, som The Swedish National Advisory Board For Impact Investing nyligen lanserat.
Utifrån frågan: ”Hur kan vi säkerställa att vi faktiskt skapar den positiva påverkan vi vill kommunicera?”, finns tre delområden som bör ingå i effektmätning, menar Tomas:
– Det kan finnas andra externa faktorer som kan påverka det problem som ni vill lösa, med er affärsidé och/eller investeringar i hållbarhet. Det är därför viktigt att säkerställa orsak- och verkan-samband, samt referensfall, i hållbarhetssatsningar, säger han och tillägger:
– En stor fördel med en tydligt definierad och validerad modell för att mäta effekt, utöver kommunikation och affärsstyrning, är att den även kan motivera externa finansiärer till ytterligare investeringar i er affärsidé.
Therese Svensk är medgrundare för impact-techbolaget PURE ACT* som hjälper företag att bygga ett strategiskt hållbarhetsarbete via en femstegsprocess och ett digitalt verktyg för hållbarhetsrapportering.
Hon lyfter att det är viktigt att målen är relevanta, tydliga, mätbara och tidsatta. Samt att de utgår från var ert företag kan göra störst ”impact”.
– Fundera på vilken nytta som människan, samhället och planeten drar av era erbjudanden och hur ni kan maximera den nyttan. Analysera värdekedjan, krav från omgivningen och era utsläppsdrivare. Sedan kan ni definiera era väsentlighetsområden och formulera mål för hållbarhetsarbetet utifrån dem, säger hon.
GHG-protokollet (Greenhouse Gas Protocol
– Är ni riktigt ambitiösa i ert klimatarbete kan ni åta er att sätta ett ”Science Based Target”
Källa: Therese Svensk, PURE ACT
PURE ACT vann entreprenörstävlingen Swedbank rivstart våren 2021.
Vi använder nödvändiga cookies eller liknande tekniker för att webbplatsen ska fungera för dig. Det finns även cookies du kan välja som förbättrar din upplevelse:
Funktioner, prestanda och statistik
Relevant marknadsföring
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen eller under din profil när du är inloggad. Så hanterar vi cookies.
Du kan ta tillbaka ditt cookie-medgivande när du vill, längst ner på webbplatsen. Så hanterar vi cookies
Behövs för att webbplatsen ska fungera smidigt och säkert och kan inte väljas bort. Möjliggör viktiga funktioner som inloggning och språkval.
Behövs för att funktioner och personanpassning ska fungera. Hjälper oss förstå hur webbplatsen används så att vi kan förbättra den. Informationen slås ihop för alla användare och kan aldrig kopplas till just dig. Om du inte godkänner dessa cookies kan vissa funktioner sluta fungera.
Hjälper oss att förstå hur du använder våra tjänster så att vi kan skapa förbättrade tips och erbjudanden riktade till dig. En del läggs till av våra partner och kan påverka innehåll och annonser som du ser på andra webbplatser. Om du inte godkänner dessa cookies kommer du att se mindre riktat innehåll.
Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies